На головну сторінку

А ми в Кривого Танцю йдем Танцю йдем

Гра Змії/Змія

Українська народна пісня
Виконує: Етнографічний хор Гомін
До мого пісенника: 1 2 3

 
А ми в Кривого Танцю йдем Танцю йдем
А ми Йому Кінця не знайдем не знайдем

Приспів:
  А Вода по Каменю
  А Вода по Білому
  Стиха йде стиха йде

Ішли Дівчата через Двір через Двір
На них Хусточки як Мак цвів як Мак цвів

Стали Хусточки маяти
Стала Діброва палати

Стали Дівчата гасити
Цебрами Воду носити

Скільки у Цебрі Водиці
Стільки в Дівчаток правдиці

А ми в Кривого Танцю йдем Танцю йдем
А ми Йому кінця не знайдем не знайдем

Ішли Дівчата через Двір через Двір
На них Хусточки як Мак цвів як Мак цвів

...

Стали Парубки гасити
Решетом Воду носити

Скільки в Решеті Водиці
Стільки в Парубків правдиці
Поділитись сторінкою: FB
 
  ІНФОРМАЦІЯ ПРО ПІСНЮ
[cховати]

Ключові слова: Обрядові пісні, Веснянки та гаївки, Народні пісні, А ми в Кривого Танцю йдем Танцю йдем, Гра Змії/Змія, Гомін
Джерело: Потаємні пісні любощів і кохання © Видавництво "Павутинонька", Нью Йорк – Львів – Київ – Харків – Москва, 2002

Примітки:


Гаївки-Великдень: Українське свято Відродження Світа.

Гра-коловід Змії/Змія. Весна Світа.

Еротика, жарти, забави: КатериниКалета – Андрія... Гаїлки-Великдень... Зелені Свята... Івана Купала... Весілля... – Щедровечірнє й Новорічне: Маланки-Василь. Коза. Кіт... – Мед і Ябка...

А ми Йому Кінця не знайдем.

Що виведу то ввірветься то Мій Милий засміється.

А Хто хоче Кінець вести Треба Йому Вінець сплести.

Не вивести Концю Коню Вороненький.

Вуж/Змія як Місячний символ. Переважаючу долю в Астральній Трійці перейняв Місяць. Це покажеться зовсім виразно з дальшого розгляду Астральної Трійці і взагалі Української Астральної реліґії, в якій розвинулось було широко шанування Місяця, передовсім у зв'язку зі Святом Щедрого Вечера.

Але замітне є — як вже було згадано — в Українській Астральній реліґії окреме поєднання культових об'єктів, а саме: шанування Місяця і Зорі з виключенням Сонця. Я завважив також у символіці, стосованій до Святочного печива, якнайвиразніше зазначуване шанування Місяця і Зорі (у двійку) — див. також розділ: Бог і Астральна Двійця.

Так приміром я бачив (в Конюхах, Бережани) Великодні Паски, на яких посередині була вироблена з тіста, артистичними півкругами, велика восьмикінчаста Зоря (ассирійська восьмираменна звізда!), а по чотирьох рогах доокола Зорі були зображення Місяця очевидно 4-х його фаз у подобі чотирьох вужиків.

Щодо Паски з мітольоґійними емблемами, ставлю здогад, що вона може бути також поєднаним символом Астральної Трійці, в такий спосіб, що сама Паска — це Сонце, а над нею Зоря і Місяць у подобі Чотирьох Вужів.

Вуж як символ Місяця був популярний у цілім стариннім Сході, особливо у Вірменії . Та Вуж (Змія) як символ Місяця проходить лиш у декількох Щедрівках — це може бути ідея неавтохтонна, і занесена на Україну.

Її видно, окрім у згаданих прикрасах на Пасках, ще в Гаїлкових хороводах.

А ми Йому Кінця не знайдем

Але може бути, що Вуж як символ Місяця є лишень менше популярним в Українського народу в цій формі, себто у виразній своїй подобі, а особливо з огляду на Свято Різдва, в якім є многота вищих та ідеальніших по думці народу мотивів.

І треба те завважити, що ідея Вужа як святости занадто суперечить біблійно-християнським поглядам на Вужа, символа сатани, — і тому може бути Українським народом ухилена з християнського погляду або скоріше захована від такого погляду.

Змієве Озеро. Як приклад дійсного колишнього шанування Змія, чи Змії, між Українським народом, є також згаданий вислів Гуцула-Господаря, що вийшов перед Святою Вечерею на своє обійстя з жертвенним приносом та промовляв:

"На Свят Вечер родив'ємся, на Свят Вечер хрестив'ємся! Пречиста Діва на Золотім Крижмі мя держала, у Змієвім Озері мя купала!"

Змієве озеро — це мітичне, а заразом реальне озеро на Гуцульщині. Є це мабуть одно з так званих морських Ок-безодень. Після Гуцульських переказів живе в нім "планета", цебто нечистий дух, що поневолив грішні душі померлих та тримає їх у цім озері й каже їм з ледяних криг град та зиму (сніг) товчи, на пакість людям.

Вода в цім Змієвім Озері зимна, як лід. Сама назва нечистої сили — "планета" — допускає здогад, що тут мається до діла з Астральною колишньою реліґією, тепер осудженою християнством. Згадка Гуцула про своє нарождення на Свят-Вечер — це натяк на Різдво Світа і зродження Чоловіка. Купіль новонародженого в Змієвім Озері — це наче рівнобіжність до Тайни Хрещення ; а Святочний настрій Гуцула, з яким він про цю Купіль згадує, свідчить, що він вважає Змієве Озеро не лиш освіжаючою й скріпляючою водою, але й містичною животворною Силою — з часів, коли Змій був добрим ґенієм Народу.

Золоте Крижмо, на яке покликується Гуцул, — це безперечно символ Астрального блиску. В Щедрівках все суть Місячними символами: Золотий Човник, в якім сидить або лежить "Білий Молодчик", Сріберні весла при Човні; Золотий стільчик, Золота Колиска, — взагалі як золото або срібло блискучі предмети, що скріплюють Місячну символіку головного мотиву, яким є звичайно Дитя, Молоде Пахоля або Білий Молодчик. Мабуть, отже й Золоте Крижмо, а на нім дитятко гуцульське є таким Місячним символом. Його прототипом Змій серед Озера — Місяць серед глибіні Небес — творчий чинник у Почині Світа.

(Див. також: На День Добрий Панє-Господару до Тебе).

Змія як Добрий ґеній народу. Щедрівок про Змію є всього кілька. У всіх виступає Змія як добрий ґеній молоді й посередник у женихальних справах; тому завсіди її щадять, не стріляють. (Див. також: Гаїлковий Білоданчик і Первісний Молодець-Стрілець).

Зовсім анальоґічна до них є одна білоруська пісня про Змію, її мітичну долю та відношення до Стрільця-молодця.

Натомість Великоруські пісні-перекази про Змія (прим. пісня про купіль Добрині), в яких Змій вважається за злу й погубну силу, — і гине з руки Молодця-лицаря.

Поширення мотиву Змії між деякими Слав'янами та в світовій мітольоґії свідчить про його колишнє спільне походження. Але цей мотив на Україні ріжниться від світового. Є ориґінальний своїми мітольоґійними образцями й ідеєю Змія як Доброго ґенія народу.

Боротьба на Україні між ідеєю Змії як доброго або злого духа — це не лише наслідок біблійних та християнських культурно-реліґійних впливів, але також, і передовсім, від первісного Українського культурно-реліґійного світогляду. Ми увидимо понижче, підчас критичного розгляду Колядок і Щедрівок, що пракультурний Український світогляд не знав ідеї злого духа. Про нього нема ніякої споминки в Староукраїнських Різдвяних обрядах, ані в Колядках, ні в Щедрівках. З поміж 1000 Колядок і Щедрівок є лише три, що згадують про диявола "мирського царя". Вони пройняті християнською реліґійною ідеольоґією, а в основі є походження чужого.

Юр і народне шанування Змія та Місяця.

Народна віра в Бога. З господарських свят первісних народів виходить, що їх мотивом є також бажання народу усвідомлення собі того Найвищого Єства в природі, що дає їм спроможність життя, даючи їм земні плоди й худобу. І в слід за тим стає мотивом Свята реліґія вдяки для Найвищого Єства. ... Святочні обряди, пісні та пляси народів природи зроджують у них ідею Бога. Вони є тими середниками, що викликують у народу почуття близькости Бога, яка є неодолимим бажанням народу і його потребою...


(За працею: о. Ксенофонт Сосенко. "Культурно-історична постать Староукраїнськиx свят Різдва і Щедрого Вечора". Львів, 1928. - СІНТО, Київ 1994. 343с.)

Листки з приводу цієї Пісні:


Стежки до листків про Українські традиції.

Пісню додано:  01.04.2006
Відредаґовано: 25.02.2010
Переглядів: 10951

  ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ
[cховати]
Інші варіянти цієї пісні
НазваСлова / МузикаA Файли  #
 А ми Кривого Танцю йдем
 (Гра Змії/Змія)
(народна пісня)   7506
 Кривий Танець
 (Гра Змії/Змія)
(народна пісня)  6180
 Кривий Танець (народна пісня)+  2138
 Аби побачити пояснення малюнків у колонці "Файли", підведіть курсор мишки до малюнка.      
Підбірки пісень:
Народні пісні
Обрядові пісні
Веснянки та гаївки
Пісні про кохання, ліричні
Жартівливі пісні
  ВАША ДУМКА ТА ПОБАЖАННЯ
[cховати]
 
  ВИПРАВЛЕННЯ ТА ДОПОВНЕННЯ     ПРАВИЛА!     ДЕ СКАЧАТИ mp3 ?!
[cховати]
  Адреса цієї сторінки: http://www.pisni.org.ua/songs/236515.html

 ВХІД
Е-мейл: 
Пароль: 
  Забули пароль?
  
  ПІДПИШІТЬСЯ! ГРУПИ У СОЦМЕРЕЖАХ
FB