На головну сторінку

А в Соколонька я Двір в Острозі

Колядка стародавня: Різдво Світа

Українська народна пісня
До мого пісенника: 1 2 3

 
А в Соколонька я Двір в Острозі

Приспів:
    Соколе! Я в Соколонька 
    Чорні оченька і брови!

А в тім Острозі Зелений Явір
А в тім Яворі Сильне Гнізденько
А в тім Гнізденьку Сив Сокіл сидить
Сив Сокіл сидить жалібно квилить
Туда ми лежить з Давна Стеженька

Надійшов нею Красний Молодець
Красний Молодець Премудрий Стрілєць
Лук натягає Сокола стріляє
А Він ся в Нього хороше просить

Не стріляй мене Красний Молодче
Красний Молодче Премудрий Стрільче!
Я Тобі стану я в Пригодонці

Загану Тобі Три Загадонці 
Три Загадонці Три Городеньки
В Першім городци Коні сідлати
В Другім городци Бояри брати
В Третім городци собі Панну взяти
Собі Панну взяти із Нею жити
Поділитись сторінкою: FB
 
  ІНФОРМАЦІЯ ПРО ПІСНЮ
[cховати]

Ключові слова: Народні пісні, Обрядові пісні, Колядки, Щедрівки, Стародавні колядки та щедрівки (дохристиянські), А в Соколонька я Двір в Острозі, Колядка стародавня: Різдво Світа
Джерело: Староукраїнські релігійні роздуми про Бога © Видавництво "Павутинонька", Нью Йорк – Львів – Київ – Харків – Москва, 2004

Примітки:


Колядка стародавня: Українське Різдво Світа.

Ой дамож Тобі Три Селі Славні.


Пракультурні зразки. Колядка - Гей понад Лужок оре там Плужок - мусить бути дуже старинна, бо хоч у першій частині очевидна вища рільнича культура, але злучено з нею Місячно-мітольоґічну символіку: Воли своїми Рогами (ще й Золотими) є символами Місяця; Чотири Воли є мабуть символами чотирьох Місячних фаз. А конець Колядки дуже близький до пракультури, бо Сокіл є також фіґурою Місячною, але образець про клеєння постріту (цебто усього стрілецького оружжя, лука і стріл) і про попюрування стріл належить хіба до чисто пракультурних.

Серед таких обрамовань мусимо і образці Молодецьких і Дівоцьких, окремих, робітничих гуртків вважати за дуже старинні.

Прадідна доба. Ідеальні Села. Статеві громади. Анальоґічна наступна Колядка — класична Українською збірною Місячною символікою і характеристикою Прадідної доби: А в Ліску в Ліску на Жовтім Піску. Що в Староукраїнців був фактично поділ дозрілої молоді громадами за статями, свідчать дані про це, що коли в наслідок такого поділу оставалися старші люди і родини з дітворою, та вони творили окреме зборище. Про те співають Колядки і Щедрівки. Такий поділ громадян на три ґрупи був задержуваний постійно і до нього застосовувано громадські і господарські справи.

Подаємо понижче Колядки про Жнива, при котрих брано цей поділ під увагу; а дальше Колядкові й Щедрівкові згадки про формальні села, громади — окремо Старих людей, окремо Хлопців, і окремо Дівчат.

В цій Колядці (початок без Місячного образця Прадерева, — конець майже тотожний, як під IX) співають:


X.

Зберемо Женці Ґречні Панянки

А Носілочки Молоді Хлопці

А Кладільнички Старії Люди ...

.................................


Відміна до цієї Колядки така:

.................................

Зберемо Женці Дівки Панянки

А Носільнички Хлопці Молодці

А Вязальники Середні Люди

А Пораднички Старії Люди


Та хоч тут названо чотири суспільні ґрупи, але очевидна річ, що дві перші — це статеві ґрупи, а дві другі — це розділена громада Старших людей, тільки для того, що Старці не годні працювати; зате вони радять — повчають, що слід робити.

Вдаряючий доказ Староукраїнського поділу суспільности на дві статеві громади Молоді і третю Старих людей дають Колядки і Щедрівки, зложені саме на цю тему: Ой Садом Садом тай Виноградом.

Щедрівка оця має моральні побудки. Бурлаки-Молодці бачать самі своє змарноване через волокитство життя і просять ідеального Господаря, щоб їм поміг вийти з невідрадного положення. Ідеалом їх є згадані Три Села, до котрих вони могли би пристати, принагідно поженитися, а відтак Господареві відвдячитися.

Такі ідеальні Села мусіли бути дуже давно на Україні. Одна Щедрівка ставляє їх у цілком мітичні часи: А в Соколонька я Двір в Острозі.

Крім мітольоґійної обстанови (Рай-Дерево; Сокіл з чорними оченьками і бровами — символ Місяця в часі темряви Новю, Молодець-Стрілець, з луком, — як Новий Місяць; женихальна дія в зароді) зарисовуються виразно реальні життєві образці: Перший городок — Господарський, де можна коня дібрати, Другий — Молодецький, де можна Весільних бояр замовити, а Третій городок — Дівоцький, з якого можна Подругу вибрати.

Дуже важна характеристика Третього городка: у нім живуть Дівчата не для іграшки мужеської, але з нього беруть Подругу, щоб з нею жити.


Листки з приводу цієї Пісні:

Cвятий Збір, 8 січня: Прадідна доба. Ідеальні Села. Статеві громади.

Бог, Різдво Світа, Дідух і Лицарі.

Стежки до листків про Українські традиції.

Пісню додано:  08.01.2006
Відредаґовано: 25.02.2010
Переглядів: 4712

  ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ
[cховати]
  ЗАПИСИ, MP3, НОТИ Скачати безкоштовно :)

На жаль, до цієї пісні поки що немає жодного файла :(

Увага! Всі матеріали можна скачати безплатно виключно з ознайомчою метою для приватного використання! При додаванні файлів зважайте на авторські права! Щоб мати змогу додавати файли, у Вашому бровзері має бути дозволений JavaScript та відкривання нових вікон!

  ВІДЕОЗАПИСИ, КЛІПИ

На жаль, до цієї пісні поки що немає жодного кліпа :(

  ВИПРАВЛЕННЯ ТА ДОПОВНЕННЯ     ПРАВИЛА!     ДЕ СКАЧАТИ mp3 ?!
[cховати]

  Адреса цієї сторінки: https://www.pisni.org.ua/songs/233697.html

 ВХІД
Е-мейл: 
Пароль: 
  Забули пароль?
  
  ПІДПИШІТЬСЯ! ГРУПИ У СОЦМЕРЕЖАХ
FB